Facebook
Print

רזרבה שחלתית נמוכה: מדריך ראשוני

רזרבה שחלתית נמוכה: מדריך ראשוני

רזרבה שחלתית נמוכה  היא בעיית פוריות או ליתר דיוק תת פוריות 

משעמעותה הא שבשחלת האישה נשארה כמות קטנה מאוד של ביציות מה שמקשה בדרך כלל על כניסה להיריון אך כיום יש טיפולים שונים ותרופות המסייעות ומגבירות את הסיכוי להיכנס להיריון .  

התופעה נפוצה בדרך כלל מגילאים 38 ואילך אך מדובר במצב שיכול לקרות בכל גיל, גם בגילאים צעירים יותר בעקבות ניתוחים או מצבים רפואיים אחרים.

כל אישה נולדת עם מספר ביציות מסוים ההולך ופוחת עם הגיל .

מספר הביציות בגוף האישה הולך ופוחת עם השנים עד לכניסה לגיל המעבר וחוסר תפקוד בכל הנוגע לביוץ, הריון והפרשת ההורמונים המקובלת.

הירידה ברזרבה השחלתית מתרחשת בעקבות מספר גורמים. הגורם הראשון הוא איבוד תא ביצית במהלך המחזור החודשי לכאורה בכל מחזור חודשי האישה מאבדת ביצית אחת, כך שלמעשה במהלך שנות הפוריות מאבדת האישה כ- 500 ביציות בלבד. אולם בפועל, מספר זה שגוי וכמות הביציות שאובדות עד לגיל המעבר גבוהה בהרבה יותר. 

(למרות זאת, אובדן הביציות שקורה במהלך הזמן בתהליך המחזור החודשי מהווה אובדן של כבערך 10 תאי ביציות בחודש. אובדן זה מהווה רק חלק קטן בפועל מאובדן הביציות לאורך כל החיים)

באילו מצבים מומלץ לבצע הערכה של הרזרבה השחלתית?

ישנה שונות גדולה ברזרבה השחלתית בין הנשים -בעוד שנשים מסוימות יהיו בעלות רזרבה שחלתית גבוהה מן הממוצע, לאחרות תהיה רזרבה שחלתית נמוכה מהצפוי ביחס לגיל. 

הערכת הרזרבה השחלתית משמשת לכמה מטרות:

אחד מהם הוא לחזות את סיכויי ההצלחה בטיפולי הפוריות ובנוסך הרזרבה השחלתית חשובה במיוחד במהלך טיפולי פוריות והיא משמשת כמעין כלי לניבוי הצלחת הטיפול. 

למעשה ככל שהרזרבה השחלתית טובה יותר כך עולים הסיכויים להצלחת טיפולי הפוריות .

 

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר