Facebook
Print

פרופיל הורמונלי לגבר – מדריך

פרופיל הורמונלי לגבר – מדריך

פרופיל הורמונלי לגבר – איך מפענחים? מה הוא אומר לנו? מהי חשיבותו לבירור פוריות הגבר?
על כך ועוד – במאמר הבא.

 

מדוע זה חשוב?

בדרך כלל, המדד הראשוני לפוריות הגבר, הינו בדיקת זרע. חשוב לדעת, שאכן מדובר במדד ראשוני בלבד, ולעתים רבות, קיים הצורך לביצוע פרופיל הורמונלי להרחבת הברור.

דוגמא – נניח ובבדיקת הזרע לא נמצאו תאי זרע כלל (אזוספרמיה), הדבר, כמובן, עלול לעורר דאגה. אולם, במידה והפרופיל ההורמונלי יצביע על רמת FSH תקינה (פירוט בהמשך), תהה בכך צפירת הרגעה, כיון שהדבר מלמד אותנו שבסבירות גבוהה אין כאן כשל בייצור הזרע באשך, אלא בעיה שמקורה במעבר הזרע מהאשך ועד לשפיכה (בשל חסימה/ קושי בשפיכה, ועוד) – אזוספרמיה חסימתית.

(חשוב לציין כי קיימים מקרים בהם קיים ייצור זרע ראשוני באשך אך הוא נעצר בשלב התחלתי – Maturation arrest. במקרים אלו נראה רמות FSH תקינות, למרות שמדובר באזוספרמיה לא חסימתית על רקע כשל אשכי. נדגיש כי מדובר במקרים נדירים יחסית).

לסיכום – בדיקת הזרע מלמדת אותנו על מצב הזרע כאן ועכשיו, הפרופיל ההורמונלי עשוי לשפוך על פוטנציאל ייצור הזרע באשך, ולעתים אף להעניק לנו כלים טיפוליים.

 

הפרופיל ההורמונלי

המדדים העיקריים בפרופיל הם:

  • FSH
  • LH
  • Testosterone

ההורמונים FSH ו-LH נקראים יחד "גונדוטרופינים" (= גונדו – אשכים, טרופינים – מזינים, כלומר: ההורמונים המשפעלים את האשכים).

 

FSH 

הורמון המופרש מההיפופיזה במח, עובר דרך זרם הדם, ומשפיע על פעילות תאי סרטולי באשך (תאי הסרטולי מרכיבים את דפנות אבוביות הזרע, ואחראים על פעילות תקינה של ייצור זרע ועל ויסות ייצור טסטוסטרון).

כאשר מתקיים ייצור זרע תקין באשך, תאי סרטולי מפרישים הורמון אינהיבין B, הפועל חזרה על ההיפופיזה כמשוב שלילי על מנת להפחית את הפרשת הורמון FSH.

לכן, רמה גבוהה של הורמון FSH, מעידה, פעמים רבות, על כך שההיפופיזה אינה מקבלת משוב מספק מהאשך, וממשיכה להפריש את הורמון ה- FSH, כנראה בעקבות קושי בייצור זרע באשך.

לעומת זאת, רמת FSH נמוכה מהנורמה, עשויה להצביע על עיכוב בהפרשת ההורמון מההיפופיזה, וכתוצאה מכך חסר הגרוי ההורמונלי שיגרום לאשך לייצר זרע (במקרה זה, לעתים, ניתן לתת את ההורמון באופן מלאכותי, בזריקות, ולעודד את האשך לייצר זרע).

חשוב לדעת – הגבול העליון של הנורמה להורמון FSH, המופיע במדדים של קופות החולים (14-18), אינו רלוונטי לפוריות הגבר, והמספר המראה על פעילות תקינה של האשך, נמוך משמעותית.

רמה תקינה של FSH היא 1.5-6.

 

LH 

הורמון המופרש מההיפופיזה במח, עובר דרך זרם הדם, ומשפיע על פעילות תאי ליידיג באשך. תאי ליידיג הינם אלה האחראיים על ייצור הורמון הטסטוסטרון.

הורמון ה- LH נבחן תמיד יחד עם הורמון טסטוסטרון.

בדומה להורמון FSH, גם ייצור הורמון LH מושפע ממשוב שלילי באשך – הורמון הטסטוסטרון פועל על ההיפופיזה במשוב שלילי להפחית בהפרשת ההורמונים הגונדוטרופינים (FSH ו-LH).

בדרך כלל, רמה גבוהה של הורמון ה- LH, מעידה על קושי של האשכים לייצר טסטוסטרון.

לעתים, למרות רמה גבוהה של LH, נראה רמה תקינה של טסטוסטרון. הדבר עשוי להעיד על קושי מסוים בייצור רמה תקינה של טסטוסטרון, ויכול להשליך על ההחלטה בנוגע לטיפול הורמונלי לגבר.

 

Testosterone

הורמון המיוצר באשך ולו שני תפקידים: בריאות הגבר, ופוריות הגבר.

הורמון הטסטוסטרון מיוצר ע"י תאי ליידיג באשך, שם הוא מהווה שחקן חשוב בהליך ייצור הזרע. ההורמון עובר דרך זרם הדם לרקמות שונות בגוף, ומסייע בבניית עצמות, מסת שריר, ריכוז, ערנות ועוד.

רמה נמוכה של הורמון הטסטוסטרון ("היפוגונדיזם"), עלולה להשפיע על שני התפקידים שלו: בריאות הגבר, ופוריות הגבר.

חשוב לדעת – גבול תחתון של הנורמה להורמון טסטוסטרון, המופיע במדדים של קופות החולים, רלוונטי בעיקר לנושא של בריאות הגבר, אך בנוגע לפוריות הגבר, לעתים רבות רצוי לטפל הורמונלית כדי להגיע לרמה גבוהה יותר.

להורמון טסטוסטרון מספר רכיבים, בבדיקת דם נבדקים שניים מהם: המדד העיקרי הוא רמת הטסטוסטרון הכללית בדם – Total testosterone.

מדד נוסף הינו Free testosterone, המייצג את הורמון טסטוסטרון שאינו נקשר לאלבומין ול-SHBG, והינו "חופשי" להקשר לרקמות היעד בגוף בהם הטסטוסטרון פועל.

 

הורמונים נוספים

הורמונים נוספים הקשורים לאבחון רמת טסטוסטרון הם:

  • הורמון E2 Estradiol – הורמון נשי (אסטרוגן), הקיים ברמה נמוכה יותר גם אצל הגבר. הורמון זה הינו תוצר של טסטוסטרון, ונותן לנו מידע לגבי פעילות הטסטוסטרון בגוף. לעתים נראה רמה נמוכה של טסטוסטרון, אך רמה גבוהה של E2 (שכיח יותר עם רקע של משקל עודף), נתון זה נלקח בחשבון על ידי הרופא האנדרולוג (מומחה לפוריות הגבר) בהחלטתו על טיפול תרופתי, כאשר רלוונטי.
  • הורמון SHBG (גלובולין קושר הורמוני מין = Sex-Hormone Binding Globulin) – מושפע מהורמוני המין, רמתו עולה בעקבות נוכחות אסטרוגן ויורדת בעקבות נוכחות טסטוסטרון (אנדרוגנים), לכן מדידתו יכולה להיות רלוונטית לאבחון מדוייק יותר של פעילות האשכים לייצור טסטוסטרון, בעיקר ביחס למדידת טסטוסטרון חופשי.
  • בדיקה נוספת היא Free androgen index – המעניקה מידע על היחס בין טסטוסטרון ל-SHBG, ונותנת אבחון מדוייק יותר לרמת הטסטוסטרון החופשי.

2 הבדיקות האחרונות, בדומה לבדיקת Free testosterone, רלוונטיות בעיקר במקרים של ירידה ברמות טסטוסטרון על רקע של משקל עודף.

 

Prolactin 

הורמון המופרש מהיפופיזה. רמות גבוהות של פרולקטין (היפרפרולקטינמיה) עלולות לגרום לפגיעה בתפקוד המיני, וכן לתופעות בריאותיות נוספות (כגון לחץ תוך עיני, ועוד). רמות גבוהות של פרולקטין עלולות להופיע בעקבות גידול שפיר בהיפופיזה, במקרה שנראו רמות גבוהות מהנורמה, יש לבצע בירור נוסף – MRI מח לאבחון ההיפופיזה, ובהתאם לתוצאות לפנות לטיפול ומעקב ע"י אנדוקרינולוג (בדרך כלל מדובר בטיפול תרופתי בלבד).

 

לעתים יש צורך לבדוק גם את הורמוני בלוטת התריס (כגון: TSH, T3, T4), וגם את בלוטת יותרת הכליה – האדרנל.

 

וריקוצלה וטסטוסטרון

לפרופיל ההורמונלי חשיבות רבה בנוגע לקבלת החלטה בנוגע לתיקון וריקוצלה, במידה ואובחן. כאשר רמות הטסטסטרון יכולות להעניק לנו אינדיקציה בנוגע להשפעת הוריקוצלה על תפקוד האשך.

 

הוראות לביצוע פרופיל הורמונלי

פרופיל הורמונלי מבוצע בבדיקת דם. אין צורך בצום או הכנות מיוחדות טרם ביצוע הבדיקה, למעט בדיקת פרולקטין, לה נדרשת ערות של שלוש שעות טרם הביצוע.

 

להרחבה בנושא "טיפול הורמונלי לפריון הגבר", ראה כאן.

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר