Facebook
Print

ספירת זרע – דרכים לשיפור

ספירת זרע – דרכים לשיפור

ספירת זרע – דרכים לשיפור

במאמר הבא נציע מספר דרכים לשיפור ספירת זרע.

  1. אורח חיים בריא – כולל תזונה תקינה, פעילות גופנית מאוזנת, המנעות מוחלטת מעישון, וכן המנעות מאלכוהול וסמים.

שינה מספקת חשובה במיוחד לצורך ייצור הזרע, היות ובמהלך השינה מופרש במח הורמון בשם 'מלטונין', שהינו אנטי-אוקסידנט יעיל והוא בעל השפעה על פעילות סדירה של האשכים. כחלק מכך מומלץ להמנע מחשיפה לתאורה בעצמה מוגברת ובמיוחד מחשיפה למסכים הפולטים אור כחול, בשעות שלפני השינה, הגורמת להמעטת הפרשת מלטונין.

כמו כן לחץ וסטרס נפשי, עלולים לגרום לירידת איכות הזרע.

  1. המנעות מחימום האשכים – כגון מקלחות חמות או טבילה במקוה חם, הנחת מחשב נייד על הברכיים, רכיבה על אופניים, ותחתון צמוד והדוק.

הגוף בנוי באופן שמיקום האשכים בגוף הוא מחוץ לחלל הבטן, זאת כיון שהטמפרטורה הרצויה לייצור הזרע, היא טמפרטורה הנמוכה בכ2.2 מעלות מהטמפרטורה הרגילה של הגוף, לכן, כל חימום יתר של האשכים, עלול לגרום לפגיעה בייצור הזרע.

כמו כן, למרות שאין מחקרים חד משמעיים בנושא, רצוי להמנע מקרינה מיותרת בסמוך לאשכים, כגון הנחת מכשיר סלולרי בכיס של המכנסיים.

  1. תיקון וריקוצלה – וריקוצלה היא תופעה של ורידים מורחבים באשך, שמחקרים רבים מצביעים על כך שנגרמת מחמת כך פגיעה בייצור הזרע.

אין הסבר ברור לפגיעה, וישנם 2 הסברים: 1) הורידים המורחבים נובעים מכשל במסתמים, וכתוצאה מכך ישנו ניקוז פחות יעיל של רעלנים ואוקסידנטים שונים מהאשכים. 2) כתוצאה מהורידים המורחבים, הטמפרטורה באשכים עולה.

לוריקוצלה דרגות שונות, כאשר ככל שהיא חמורה יותר (דרגה 3), הסיכויים לשיפור ספירת הזרע בעקבות התיקון שלה – גבוהים יותר.

ישנן מספר דרכים שונות לתיקון וריקוצלה: שיטות שונות של צנתור, תיקון בניתוח, ותיקון מיקרו-כירורגי.

  1. טיפול הורמונלי – במקרים שהפרופיל ההורמונלי מצביע על חריגות שונות, כגון FSH/LH / טסטוסטרון נמוכים במיוחד, יש לבצע טיפול הורמונלי ע"י רופא מומחה לפריון הגבר (אנדרולוג) או אנדוקרינולוג בעל התמחות ספציפית לפריון.
  2. תוספי תזונה – ישנם מספר תוספי תזונה יעודיים לגבר, המכילים ויטמינים, מינרלים ואנטי-אוקסידנטים שונים הנחוצים לגוף לצורך ייצור תקין של הזרע.
  3. דיקור סיני – ישנם מחקרים שונים המצביעים על כך שדיקור סיני יכול להשפיע על ספירת הזרע. אך צריך מומחיות רבה לשם ביצועו בצורה מדוייקת ומועילה.

חשוב לציין – הליך ייצור הזרע לוקח קרוב ל3 חודשים, לכן, לכל אחת מהפעולות שנזכרו לעיל, אין כל השפעה על תוצאות ספירת הזרע הנפלט, עד שיעברו לפחות 3 חודשים מזמן תחילת ביצועה, תוך כדי המשך הטיפול.

לדרכי הטיפול שנזכרו עשויה להיות השפעה שונה, בהתאם לסוג הבעיה וחומרתה, ולמצב המטופל. התאמת דרך הטיפול הספציפית, וחוות דעת לגבי סיכויי ההצלחה, צריכה להתבצע על ידי רופא מומחה לפריון הגבר (אנדרולוג) בלבד, אחרי בדיקה מעמיקה של המטופל והתיק הרפואי.

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר