Facebook
Print

טסטוסטרון ורזרבה שחלתית נמוכה

טסטוסטרון ורזרבה שחלתית נמוכה

טיפולי פוריות בנשים עם רזרבה שחלתית נמוכה, מהוים אתגר משמעותי. בשורות הבאות נספר על טיפול בטסטוסטרון לצורך השגת תוצאות טובות יותר בטיפולי IVF.

טיפולי IVF

בשנים האחרונות, עולה השימוש בתכשירי טסטוסטרון במסגרת טיפולי IVF באותן מטופלות  המציגות תמונה קלינית של רזרבה שחלתית ירודה.

אישה נולדת עם מלאי ביציות אשר הולך ופוחת עם השנים. הביציות מצויות בתוך זקיקים  אשר עוברים מספר תהליכי הבשלה עד לגיוסם הסופי במהלך המחזור החודשי. השלבים האחרונים של הבשלת הזקיק טרם גיוסו מתבטאים, בין השאר, בגדילתו ולאחר מכן בהיווצרות חלל נוזל בתוכו. אלו הם הזקיקים ה "פרה-אנטרליים", וה "אנטרליים", בהתאמה.

טיפול בתכשירי טסטוסטרון הוכח כגורם מאיץ להבשלת זקיקים ולעליה בזמינותם לגיוס בהמשך. עוד הוכח, שטיפול בטסטוסטרון עשוי להגביר את רגישות הקולטנים (רצפטורים) על פני הזקיק ל- FSH ובכך להביא לשיפור בתגובה לטיפול.

חלק חשוב בהתפתחות הזקיקים הוא מעבר שלהם ממצב "מנוחה" (quiescent pool) למצב "גדילה" (growing pool).

טיפול בטסטוסטרון מאיץ את אותם התהליכים בתוך הזקיק הגורמים למעבר שלו ממצב מנוחה למצב גדילה ובכך מעלה את זמינותו הפוטנציאלית לגיוס במהלך טיפול.

 

 

מה אומרים המחקרים?

מטה-אנליזה הכוללת 7 מחקרי RCT (מחקר התערבותי מבוקר רנדומיזציה), מראה שטיפול בטסטוסטרון עורי באוכלוסיית מטופלות עם עתודה שחלתית ירודה, מעלה באופן משמעותי את שיעור ההריונות הקליניים ולידות החי.

החוקרים מגיעים למסקנה: "טיפול בתכשירי טסטוסטרון עורי במטופלות IVF עם עתודה שחלתית ירודה הינו בעל הגיון פיזיולוגי ועשוי להועיל". ראה כאן.

למחקר נוסף התומך בטיפול, ראה כאן.

 

כמה זמן אורך הטיפול?

רוב הפרוטוקולים מראים עדיפות לטיפול בטסטוסטרון עורי מספר שבועות (לפחות 4) לפני תחילת מתן הגירוי השחלתי.

 

איך מטפלים?

בנוגע לאופן הטיפול, מחוסר ברירה הדרך המקובלת היתה לתת לנשים תכשירי ג'ל טסטוסטרון המיועדים לגברים.

אך מתן טיפול זה הינו מורכב, בשל חשש לתופעות לוואי בעקבות רמות טסטוסטרון גבוהות מהנורמה לנשים, העלולות להתבטא בשיעור יתר, אקנה, ועוד.

כדי לפתור את הבעיה, ומתוך מחוייבות למתן טיפול בעל פרופיל בטיחות גבוה לציבור כדי לפתור את הבעיה, ומתוך מחויבות למתן טיפול בטוח יותר למטופלות, יצרנו שת"פ בלעדי ליבוא של תכשיר טסטוסטרון ייעודי לנשים.

ההתוויה המקורית של התכשיר הינה טיפול בתופעות לוואי בנשים בגיל המעבר. אנו מעוניינים לעשות שימוש באותו תכשיר בנשים המציגות תמונה קלינית של רזרבה שחלתית נמוכה ואשר תמצאנה מתאימות לטיפול. היתרון הגדול הינו פרופיל הבטיחות המוכח שלו.

נשמח לדון עם המטופלות בהרחבה לגבי אופציות הטיפול השונות.

 

 

אנו כאן לרשותכם!

 

 

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר