Facebook
Print

בדיקת רזרבה שחלתית

בדיקת רזרבה שחלתית

בדיקת רזרבה שחלתית היא בדיקה שעל נשים רבות לקחת בחשבון כאשר הן חושבות על הרחבת המשפחה. נשים אשר מתמודדות עם רזרבה שחלתית נמוכה מהוות 15%-20% מכלל המטופלות שנמצאות בטיפולי פוריות. רזרבה שחלתית נמוכה מתוארת כמצב של רמות נמוכות בהורמוני AMH ו-FSH עליהם נרחיב בהמשך. אלו ההורמונים המשפיעים עם סיכויי ההיריון להקלט.

בדיקת רזרבה שחלתית באמצעות בדיקת רמת AMH

AMH הוא ההורמון האנטימולריאני (Anti Mullerian Hormone). זהו חלבון (גליקופרוטאין) אשר מופרש מזקיקים קטנים בשחלה, אשר נמצאים בשלבי התפתחות ראשונים. AMH הוא גורם חשוב בויסות התפתחות הזקיקים בשחלות ובחירת הזקיק השולט המתפתח לקראת הביוץ.

כיצד בדיקת ההורמות מאפשרת להעריך את הרזרבה השחלתית?

מחקרים רבים הראו שכאשר רמת AMH אשר נבדקת בדם האישה גבוהה יותר, אז מספר הזקיקים בשחלה גבוה יותר יותר. כאשר מספר הזקיקים בשחלה פוחת עם הגיל, גם כמות AMH בדם יורדת. כתוצאה מכך, בדיקת AMH יחד עם בדיקות נוספות (כמו US ו FSH) משמשת להערכת רזרבה שחלתית, שהיא כמות הזקיקים שנותרו בשחלה.
חשיבותו של AMH היא בהיותו מופרש מתאי המעטפת של הביצית (תאי גרנולוזה) ובכך מהווה הוא מדד למס' הזקיקים הפרימורדיאלים הקטנים הנחים בשחלה. הורמון זה ניתן למדידה בכל שלב מחזור הוסת.

מה עוד כדאי לדעת? בדיקת AMH יכולה להתבצע בכל שלב של המחזור החודשי. בנוסף לנשים הנוטלות גלולות אלה ואשר תוצאות המבדק שלהן מרמזות על רזרבה שחלתית נמוכה, מומלץ לחזור על המבדק לאחר חודש ללא נטילת גלולות.

בדיקת הורמון FSH

הורמון FSH בקרב נשים אחראי על גירוי השחלה לייצור אסטרוגן ופרוגסרון. בנוסף הוא אחראי על תהליך ההבשלה והגדילה של הזקיקים בשחלה. עלייה ברמת הורמון FSH לקראת הביוץ, במקביל לעלייה חדה ברמת LH, גורמת להתרחשות הביוץ בפועל. אצל נשים לאחר גיל המעבר נראה עלייה ברמות FSH ו-LH מכיוון שהשחלות אינן פעילות ונעשה ניסיון לפצות על חוסר זה.

עבור אילו מטופלות בדיקת רזרבה שחלתית מומלצת?

  1. נשים עם ציסטה אנדומטריאלית גדולה- קיימים דיווחים אשר הראו פגיעה ברזרבה השחלתית כתוצאה מעצם נוכחות הציסטה השחלתית.
  2. נשים אשר עברו כריתת ציסטה שחלתית במיוחד אלו אשר עברו כריתת ציסטה דו צדדית
  3. נשים בגילאים 37 ומעלה אשר מעוניינות לדחות את ההריון ואלו לאחר טיפולים שונים.

במקרים רבים הערכה זו נעשית לפני ואחרי התערבות ניתוחית כגון במקרה של נשים עם אנדומטריוזיס המערבת את השחלות באופן משמעותי.

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר