Facebook
Print

אקטיבציה לעידוד הפריה ב-IVF

אקטיבציה לעידוד הפריה ב-IVF

הפעם נעסוק בפתרון חדש למקרים מורכבים של פריון הגבר (בעיות זרע קשות), בדגש על מקרי אזוספרמיה. 'אקטיבציה' – שיטה שפותחה במטרה להעלות את אחוזי ההפריה שניתן להשיג  מתאי זרע באיכות נמוכה, כגון, תאי זרע עם בעיות מורפולוגיה שונות, תאי זרע צעירים (ספרמטידים עם זנב), ואף תאי זרע ראשוניים (ספרמטידים עגולים).

למה אקטיבציה?

כל תא אשכי בעל 23 כרומוזומים (תא הפלואידי), מתאים עקרונית להפריה, בה הוא מתמזג עם הביצית שאף היא בעלת 23 כרומוזומים, ויחד נוצר העובר, אשר כשאר תאי הגוף (מלבד תאי הרבייה), הינו בעל 46 כרומוזומים (תא דיפלואידי).

יחד עם זאת, גם כאשר נעשה ניסיון להפריה על ידי הזרקת הזרע ישירות לתוך הביצית (ICSI), בכ2-3% מהמקרים, לא תושג הפריה כלל, או שתושגנה הפריות מעטות ביותר. במקרים רבים, מצב זה מתרחש גם כאשר איכות הביציות טובה.

מחקרים רבים עוסקים בשאלה מדוע לא מתבצעת הפריה למרות שהזרע נמצא בתוך הביצית ולכאורה אמור  עמה לעובר.

מהי "הפריה"?

כדי להבין טוב יותר, נחזור רגע להתחלה – מה היא בעצם הפריה? אנו יודעים שתא הזרע חודר (או מוחדר, במקרה של הפריית ICSI) לביצית, אבל מה מתרחש שם?

עדיין רב הנסתר על הנגלה, אך ממה שידוע לנו, תא הזרע מתקדם לכיוון מרכז הביצית, משיל מעליו את המעטפות השונות, ו-2 הגרעינים – של תא הזרע ושל הביצית, המכילים את המטען הגנטי של הזכר ושל הנקבה, מתמזגים לגרעין אחד משותף. התא נקרא עכשיו 'זיגוטה'.

בהמשך מתחילה חלוקה של התא בהכפלה ל-8,4,2 תאים, וכו', ועתה הוא כבר קרוי 'עובר'.

'הפריה' הינה הנקודה בה מתחילה החלוקה הפריה תקינה היא הפרית '2PN', כלומר- בתחילת החלוקה נראו 2 גרעינים זעירים במרכז התא, מה שמעיד על כך שהן תא זרע והן הביצית שותפים להתפתחות.

למה הפריה אינה מתרחשת?

כדי להבין את ההבדל בין תאי זרע שונים מבחינת פוטנציאל ההפריה שלהם, ניקח דוגמא מהעולם הטכנולוגי: נניח שנמצא לפנינו דיסק און קי המכיל קבצי וורד בעברית, ואנו מנסים לפתוח את הקבצים במחשב מסויים, אך אין תגובה, מה קרה?!- על המחשב הזה לא מותקן מעבד תמלילים ("word") או שהוא אינו תומך בשפה העברית, מה קיבלנו? – ג'יבריש…

כדי שנוכל להשתמש בקבצים, לא מספיק החומר הגולמי שבקבצים, צריך גם תוכנה שתדע להפעיל אותם.

בהפריה – הביצית היא המחשב, תא הזרע הוא דיסק און קי המכיל קבצים, הם אמורים לעבוד יחד, אבל לא מספיק החומר הגולמי -המטען הגנטי- שנמצא בתא הזרע, צריך תוכנה כדי לשפעל את הביצית. ההבדל הוא שבמקרה שלנו, התוכנה אינה נמצאת רק ביעד – הביצית, אלא גם בתא הזרע.

תאי זרע באיכות נמוכה, אמנם מכילים את החומר הגולמי המתאים להפריה, אך חסרים את התצורה הסופית של תא הזרע, המסייעת לשפעול הביצית.

הסבר מדעי

מבחינה מדעית – בתוך הביצית יש כעין 'מחסנים' המכילים יוני סידן (קלציום). השלב הראשון באירוע המורכב של הפריית הביצית, אשר מתרחש מיד עם חדירת תא הזרע לביצית, הוא פתיחת מחסנים אלו, הגורמת לעלייה חדה בריכוז יוני הסידן (קלציום) בתוך הביצית, העליה בריכוז יוני הסידן בתוך הביצית מפעילה שרשרת תהליכים אשר בסופה תתרחש הפרייה.

לתא הזרע עצמו חשיבות רבה בפתיחת המחסנים, והשריית אותה עליה חדה בריכוז יוני הקלציום בתוך הביצית. כאשר תא הזרע באיכות נמוכה, הוא עלול להיות חסר יכולת לשפעל את הליך שחרור יוני הסידן בביצית.

מהי אקטיבציה?

בהליך אקטיבציה, אנו מסייעים לתא הזרע לגרום לפתיחת המחסנים ושחרור יוני הסידן. למטרה זו פותחו 2 אמצעים:

  1. אקטיבציה כימית

השריית הביצית לאחר הזרקת תא הזרע, במדיום המכיל קלציום יונופור (Calcium ionophore). בדרך זו מובאים יוני סידן (קלציום) ממקור חיצוני לתוך הביצית, וגורמים לשפעול הביצית ופתיחת מחסני יוני הסידן שבה.

  1. אקטיבציה חשמלית (אלקטרו-אקטיבציה)

השריית הביצית לאחר הזרקת תא הזרע, בתוך מדיום מיוחד המכיל, בין השאר, יוני סידן (קלציום), והעברתה לזמן קצר בתוך אלקטרודות נירוסטה ייעודיות המחוללות זרם חשמלי, פעולה זו גורמת לפתיחת מחסני יוני הסידן שבביצית וכן לפתיחת תעלות במעטפת הביצית אשר תאפשרנה מעבר יוני סידן מהמדיום החיצוני אל תוך פנים הביצית.

הוכח מחקרית כי לאלקטרו-אקטיבציה ישנה השפעה על עידוד שפעול הביצית, וכן שילדים שנולדו בעקבותיה, התפתחו באופן דומה לבני גילם, כולל ילדים שנולדו מהזרקה של ראונד-ספרמטידים (ROSI), ראה כאן.

למי זה מיועד?

אקטיבציה מיועדת לכל מקרה של תאי זרע באיכות נמוכה, כגון ספרמטידים צעירים (עם/בלי זנב) שהופקו בהליך ניתוח להפקת זרע, תאי זרע שהופקו באמצעות עיסוי פרוסטטי (RMSI), וכו'. וכן לכל מקרה של חוסר/מיעוט קיצוני בהפריות, מסיבה לא ידועה.

אנו שמחים לבשר, שד"ר שלומי ברק, שהינו גם מומחה לפריון הגבר, קיבל את כל האישורים לעריכת מחקר ראשון מסוגו בעולם, שיתבצע בשתו"פ עם ביה"ח אסותא ראשל"צ, להשוואה בין אקטיבציה כימית לאקטיבציה חשמלית. ישנם מועמדים רבים להצטרף למחקר, בהם מטופלים מהארץ, מארה"ב, ומאנגליה. מטרתינו להביא תקוה חדשה למאותגרי הפוריות, בפרט במקרים מורכבים של פריון הגבר.

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר