Facebook
Print

מה זה IVF?

מה זה IVF?

 

IVF הוא השם הרפואי והמקצועי להפרייה חוץ גופית (In Vitro Fertilization), המוכר גם בשם 'הפריית מבחנה' או 'הפרייה מלאכותית'. בתהליך פוריות זה, נלקחת ביצית מגוף האישה ומופרית במעבדה עם הזרע של הגבר. לאחר מכן נוצרים עוברים, ואת העוברים מחזירים לרחם האישה, בתקווה לקלוט הריון. תהליך IVF פותר בעיות פריון שונות ומגוונות, הן אצל הגבר והן אצל האישה. התהליך יכול לסייע לקלוט הריון במצבים של: שחלות פוליציסטיות, הפלות חוזרות, חסימה בחצוצרות, בעיות במבנה הרחם, כשלונות חוזרים בכניסה להריון, בעיות ביוץ, בעיות זרע כמו בעיית תנועה או ספירה נמוכה, ועוד. IVF היא הדרך הנפוצה ביותר להתמודד עם קשיים מסוג זה, בעולם מעריכים כי עד היום נולדו בשיטת ה-IVF יותר מ-5 מיליון תינוקות. בישראל מבצעים מדי שנה יותר מ-30 אלף מחזורי טיפול של הפריה חוץ-גופית, מה שהופך אותנו לשיאני העולם במספר טיפולי ה-IVF ביחס לגודל האוכלוסייה.

תהליך הIVF מורכב מכמה שלבים:

  1. גירוי שחלתי: האישה מקבלת הורמונים, בדרך ככלל בזריקות, על מנת לגרות את הזקיקים בשחלה. מטרת הגירוי היא להשיג כמה שיותר ביציות שיופרו ויצרו עוברים. מינון ההורמונים משתנה מאישה לאישה בהתאם לנתונים שונים, ותקופת הגירוי נמשכת בדרך כלל בין עשרה ימים לחודש, תלוי בסוג הטיפול ובתגובת האישה להורמונים שהיא מקבלת.
  2. שאיבת ביציות: לאחר שהביציות מבשילות בשחלות, זה הזמן להוציא אותן מהגוף אל המעבדה, שם יוכלו להפרות אותן עם הזרע שהגבר נתן מבעוד מועד. תהליך שאיבת הביציות לרוב נעשה בהרדמה מלאה.
  3. הפריה: מפגש בין הזרע לביצית במעבדה (שמים אותם בצלחת – ונותנים להם "לזרום"). לפעמים, תהליך ההפרייה נעשה בהתערבות נוספת אשר נקראת 'מיקרומניפולציה', ובה לוקחים זרע בודד ומפגישים אותו עם ביצית.
  4. החזרת העובר לרחם: פרוצדורה שלוקחת כמה דקות, על ידי צינורית דקה המועברת דרך תעלת צוואר הרחם. הפעולה נעשית בהדמיית אולטרהסאונד ואינה כרוכה בכאב.

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר