שאלות ותשובות

ראשית אפרט באופן כללי מה ניתן להפיק מניתוח חוזר, בהמשך התייחס לממצא ההיסטו-פתלוגי: סיכויי הצלחה של ניתוח חוזר להפקת תאי זרע בוגרים, תלויים במספר גורמים – סוג הניתוח הראשון, איכות המעבדה, ועוד. מה שניתן לעשות, הוא לבצע את הליך הטיפול בצורה טובה יותר – כגון טיפול הורמונלי מקדים לצורך עידוד ייצור הזרע, ביצוע ניתוח בשיטת המיקרו-טסה המתקדמת, הפניה לחיפוש ברקמה במעבדה מובילה מבחינת חיפוש תאי זרע, ועוד. בצורה זו יש לנו כלים טובים יותר כדי לנסות ולהפיק תאי זרע למרות הכשלון בפעם הראשונה. לגבי הממצא Spermatogenesis arrest – ספרמטוגנזה היא שם כללי לתהליך יצור הזרע, וממצא פתלוגי כזה בניתוח אומר שמתקיים הליך ייצור כזה, אך ישנו מעצור מסיבה כלשהיא המונע מתאי הזרע להתפתח לתאים בוגרים. ניתן לומר בצורה זהירה שממצא זה הינו חיובי, בשל העובדה שהוא מצביע על כך שבאשכים מתקיים הליך ייצור זרע, מה שנותן תקוה שלמרות שישנו מעצור בייצור, אך כאשר נטפל בצורה טובה ואיכותית יותר, נצליח לעודד את ייצור הזרע באשך ולמצוא מספר תאי זרע בוגרים. מלבד זאת, בעולם ובארץ מתפתחות שיטות להפריה באמצעות תאי זרע ראשוניים (ראונד-ספרמטידים) מה שנותן תקוה שבעתיד, אולי כבר הקרוב, ניתן יהיה לנסות ולהפרות ביציות באמצעות תאי הזרע הראשוניים הקיימים ברקמה.

הטסטוסטרון מיוצר באשכים ולו 2 תפקידים: 1) תורם לתפקוד תקין של האשכים מבחינת הליך ייצור זרע, 2) עובר דרך זרם הדם לרקמות שונות בגוף ובעל חשיבות גבוהה לבריאות גברית תקינה. בטיפול בטסטוסטרון ישיר (בג'ל למריחה או בזריקות) הטסטוסטרון מגיע רק לזרם הדם ולא לאשכים, וגורם לדיכוי הליך ייצור הזרע. לכן, כאשר יש רצון להעלות את הטסטוסטרון אך לא לפגוע בפוריות, אין לטפל באמצעות נטילת טסטוסטרון ישיר אלא באמצעות עידוד האשכים באמצעים תרופתיים (טבליות קלומיפן או אנסטרזול, או זריקות פרגניל) לייצר יותר טסטוסטרון. עם זאת יש לנהל את הליך הטיפול בזהירות, לשלב בין דרכי הטיפול השונות, ולא להוריד את המטופל בבת אחת מנטילת טסטסוטרון ישיר. התאמת הטיפול מתבצעת ע"י רופא מומחה לפריון הגבר (אנדרולוג) בעל הכשרה אנדוקרינולוגית, או ע"י אנדוקרינולוג מומחה לפריון הגבר, והינה מבוצעת לאחר בירור מעמיק של היסטוריה רפואית, נפח ומרקם האשכים, ועוד. פירוט על דרכי הטיפול השונות, ניתן לקרוא במאמר בנושא הנמצא בעמוד המאמרים באתר המרכז הרב תחומי לפריון האשה והגבר.

שנן מספר דרכים לטיפול באזוספרמיה חסימתית: TESA – שאיבת זרע מהאשכים ע"י מחט, TESE – ביופסיית אשכים פתוחה, החסרון ב2 שיטות אלו הוא שכמות הזרע המופק הינה מוגבלת, וכן הן דורשות לקיחת רקמה מהאשכים, מה שעלול לפגוע בייצור ההורמון הגברי, טסטוסטרון. דרך נוספת הינה PESA – שאיבת זרע מהאפדידימיס (יותרת האשך) ע"י מחט, החסרון בה הוא גם כן הפקת זרע בכמות מוגבלת, וכן שהיא נעשית "על עיור" ללא שהרופא רואה דרך אלה רקמות הוא נוגע. שיטה נוספת היא MESA – הפקת זרע מיותרת האשך באמצעים מיקרו-כירורגיים, שיטה זו הינה מועדפת בשל הכמות הגדולה של הזרע המופק, וכן בשל השימוש במיקרוסקופ במהלך הניתוח, דרכו המנתח רואה את הרקמות דרכן הוא עובר, ומוודא שהפגיעה היא מינימלית. הפקת זרע בשיטת ה-MESA, יכול לבצע רופא שעבר הכשרה אנדרולוגית מיקרו-כירורגית בלבד.

מקרים של ספירת זרע נמוכה אינם מיועדים לניתוח בדרך כלל. יש לגשת לאנדרולוג להערכת המצב הרפואי והתאמת טיפול, לעתים ניתן להגיע למצב המאפשר הריון טבעי ולעתים יש צורך לגשת לטיפולי פוריות, תלוי בחומרת הבעיה, רמת ההורמונים, רמת וריקוצלה אם קיימת, ועוד.

שלום. בניתוח להפקת זרע בשיטת ה-TESE, נלקחת רקמה מהאשך באופן רנדומלי ממספר מועט של אזורים באשך, כך שישנה אפשרות שבאיזורים אחרים באשך עדיין מתקיים הליך ייצור זרע. לעומת זאת בניתוח בשיטת המיקרו-טסה, נלקחת רקמה סלקטיבית לאחר בחינת אבוביות האשך תחת מיקרוסקופ, ואיתור רקמה שהינה בעלת פוטנציאל גבוה יותר להפקת זרע מכל האיזורים באשך. מסיבה זו, ניתוח TESE אינו מהווה אינדיקציה מלאה לכך שלא מתקיים באשך ייצור זרע, ויש הגיון לערוך ניתוח חוזר בשיטת המיקרו-טסה המתקדמת. כמו כן בכל ניתוח להפקת זרע, ובפרט בניתוח חוזר, יש לדאוג לכך שכל המעטפת של הניתוח תתבצע ברמה האיכותית ביותר, כגון הכנה הורמונלית של המטופל כדי להביאו לניתוח במצב הטוב ביותר, ביצוע הניתוח בבי"ח עם מעבדה איכותית, העברת חלק מהרקמה למעבדה אנדרולוגית חיצונית המתמחה בחיפוש זרע מעמיק, ועוד. להרחבה ראה מאמר בנושא בעמוד המאמרים באתר המרכז הרב תחומי לפריון האשה והגבר. לפגישת ייעוץ עם אנדרולוג (מומחה לפריון הגבר) בנושא ניתוח חוזר, רצוי לבוא עם תוצאות ההיסטו-פתלוגיה מהניתוח הראשון, במידה ונשלחה דגימה מהניתוח לבחינה זו. בהצלחה!

שלום א' לניתוח MESA ישנם 2 יתרונות עיקריים: 1) פוטנציאל להפקת כמות גבוהה יותר של זרע באופן משמעותי. 2) שמירה על האשך – הניתוח נעשה באיזור האפידידימיס (יותרת האשך), ולא באשך עצמו, לנקודה זו חשיבות גבוהה כדי לשמור על פוטנציאל ייצור הטסטוסטרון באשך – הורמון בעל חשיבות גבוהה לגבר. בישראל יש מספר מצומצם בלבד של רופאים המבצעים ניתוח MESA, ביצוע הניתוח דורש הכשרה אנדרולוגית-כירורגית ייעודית, הניתוח מבוצע תחת מיקרוסקופ ניתוחי מיוחד, המנתח פותח בעדינות את רקמות האשך ושואב נוזל המכיל זרע באופק מדוייק. זמן הניתוח: כשעתיים+. היתרון לניתוח TESA, הוא שהינו ניתוח פשוט יותר, זמנו קצר יותר (15-30 דקות), וזמינותו במערכת הרפואית – גבוהה יותר. אני באופן אישי מבצע את שני סוגי הניתוחים במקרים חסימתיים, בהתאם לרצון המטופלים. לגבי ניתוח TESA – זמן ההחלמה אמור להיות מס' ימים בודד, לאחר מכן ניתן לחזור בהדרגה לפעילות גופנית, כמובן בכפוף להנחיות הרופא המטפל. זמן ההחלמה מניתוח MESA – דומה. בהצלחה