Facebook
Print

קורונה ופוריות – מה אנחנו יודעים?

קורונה ופוריות – מה אנחנו יודעים?

מאי 2020, נגיף הקורונה (COVID 19) משפיע עלינו מכל בחינה – בריאותית, כלכלית, נפשית, ועוד. עכשיו, כשאנחנו כבר מכירים אותו מזה זמן, הגיע הזמן לשאול: קורונה ופוריות – מה הן ההשלכות? מה ידוע לנו?

שאלות רבות עולות באויר, כמו: האם מספיק בטוח לבצע טיפולי פוריות (IVF) בתקופת הקורונה? קיים סיכון להעברת הנגיף מהאם לעובר? נגיף הקורונה יכול לעבור דרך נוזל הזרע? מהי השפעתו על פוריות הגבר? ועוד…

כמובן שלעולם הרפואה דרוש עוד זמן כדי לצבור את הידע הדרוש ולתת תשובות מדוייקות, אבל לטובת השאלות הרבות שאנו מקבלים ממכם – ציבור המטופלות והמטופלים, ננסה בשורות הבאות לעשות קצת סדר.

 

טיפולי פוריות וקורונה

ברחבי העולם קיימות גישות מעורבות בנושא קיום טיפולי פוריות כאשר הנגיף עדיין נוכח, במדינות שונות בארה"ב הטיפולים בוצעו ומבוצעים ללא כל הפסקה, מדינות אחרות נקטו בגישה שונה. מדינת ישראל, בתור מעצמה עולמית בתחום טיפולי הפוריות וממובילות המאבק בנגיף הקורונה, נקטה גישה זהירה בנושא – בתחילה טיפולי הפוריות נאסרו כליל, הטיפולים הותרו בהדרגה, וכיום הטיפולים מתקיימים לרוב האוכלוסיה (למעט נשים מקבוצות סיכון) בכפוף לנהלי בטיחות מחמירים. מהמידע הנאסף בעולם ביחס לקורנה ופוריות, נראה שמדובר בגישה נכונה, כאשר הזהירות הננקטת שומרת במידת הנדרש על המטופלות ועל העוברים.

הנגיף יכול לעבור מהם לעובר?

בזהירות הנדרשת, ניתן להשיב שאין חשש בדבר. מחקרים שונים בנושא שנערכו בעולם, מספרים על נשים הריוניות שנדבקו בנגיף, ולאחר הלידה התינוק נבדק ואובחן כשלילי לקורונה.

 

הנגיף יכול לעבור דרך נוזל הזרע?

בנושא הזה אין תשובה ברורה, מחקרים מסויימים מראים שאין חשש כזה, ואחרים מצביעים על חשש נמוך. במהלך קיום יחסי מין עם חולה בנגיף, ישנה סבירות גבוהה להידבק בגלל הקרבה הפיזית כמובן, אך כרגע קשה לענות על התשובה האם ניתן להדבק רק דרך העברת נוזל הזרע.

 

באיזו מידה משפיע נגיף הקורונה על פוריות הגבר?

הדבר הראשון שחשוב לדעת, הוא שהקורונה אינה שונה מכל מחלה אחרת המלווה בחום, העלולה להשפיע באופן זמני על פוריות הגבר, למשך זמן של שישה עד עשרה שבועות מתום המחלה. לכן, יש להתחשב בכך כאשר מתכוננים לבצע בדיקת זרע לצורך אבחון, ובודאי ביחס לניתוח להפקת זרע על רקע אזוספרמיה – חשוב להמתין לפחות שישה שבועות טרם הפעולה, כדי לתת לגוף להתאושש.

ביחס לשאלה האם לנגיף הקורונה השפעה מעמיקה יותר, מחקר מסויים מצביע על שינוי בפרופיל ההורמונלי בקרב גברים שחלו בנגיף, וכן בנתיחה שלאחר המוות, נראתה המצאות של הנגיף באשכים, והשפעה של דלקת על תאי הזרע שבאשכים. עם זאת, קשה לענות על השאלה האם מדובר בפגיעה זמנית בלבד, או משהו מעבר לכך.

 

מאחלים לכולם בריאות שלימה ובשורות טובות!

ליעוץ וקביעת תור צרו קשר